zaterdag 5 mei 2012

Mon jardin

Dit voorjaar is er een van extremen. Heel warm, heel nat ,heel koud. Alles door elkaar en dat merk je goed in Mon Jardin. De zachte winter en de daarop volgende kou (vorst) heeft veel schade aangericht.Eind maart weer een heel mooie periode en toen weer een paar zeer koude nachten. Ik weet nog niet wat het zal worden maar alles is in ieder geval laat. Van mijn rhododendron zijn de knoppen bevroren.

Den här våren  är en vår av ekstrema temperaturer.Mycket varmt, våt och kallt. Allt i en stor oordning.Det ser man mycket bra i Mon Jardin.Efter en mild vinter blev det mycket kallt och det blev redan då en del skador. I mars var det riktig vår och sedan blev det en mycket kall period igen. Än vet jag inte hur det kommer att bli men allt är sent i år.Knopparna i min vackra rhododendron är borta. Inga blommor i år.

5 mei 2011

5 mei 2012 
Mijn gele roos heeft veel nieuwe uitlopers maar geen knoppen.

Min gula ros har massor med nya skott men inga knoppar.

5 mei 2011
 5 mei 2012
Alle rozen hebben het moeilijk. Ik ben al blij dat er  weer iets meer te zien is dan dode takken maar wat het moet worden?????

Alla mina rosor har det svårt. Jag är redan ganska glad att dem har nya skott i stället för bara döda grenar men vad det blir?????

Terwijl vorig jaar op 5 mei al heel veel in bloei stond is dat nu echt niet het geval.

Förra året den 5e maj var det mycket som blommade men i år är allt annorlunda.
De roze akelei in 2011


en dezelfde akelei nu 2012 

Pioen/pionerna 5 mei 2011


 en dezelde pioenroos nu
och samma pion idag
Zo kan ik doorgaan maar gelukkig zijn er ook verrassingen zoals deze Camassia Leichtlinii die ik helemaal vergeten was en die nu in bloei staat.

På det här viset kan jag fortsätta men som tur är finns det små överraskningar  också, som den här Camassia Leichtlinii som jag hade glömt bort och som blommar nu.


Ik blijf er maar het beste van hopen.
Ook vandaag viel er weer de(on) nodige regen.

Jag hoppas på det bästa.
Men även idag blev det en hel del (onödig) regn.

10 opmerkingen:

Antje uit Urk zei

ik vind het ook verschrikkelijk koud! Maar hopen op beter weer, Wel prachtige foto's!
groetjes,

Solstrimmor zei

I natt har det varit rejäl frost här och ännu är det -5! Nu har säkert mycket frusit bort! Usch, så ledsen jag blir! Och hos dej, som borde ha det varmt och skönt, är det inte heller så kul! Nej, nu får värmen komma tillbaka!

Söndagskram Eva-Mari

Evelyne zei

Ja, het is een beetje afzien hier op het ranse platteland!Ik hoop dat het nog wat gaat zomeren. Het onkruid doet het vooral goed! Pas bon n'est pas??!!
Fijne zondag. Evelyne

Birgitta zei

Det låter inget vidare med att det är så kallt och vått, tänk vilken skillnad från förra året och iår hos dej. Hoppas det snart blir varmare och även hos oss häruppe.


Kram Birgitta

ansepanse zei

inatt hade vi nollgradigt och det har varit så kyligt idag att jag hade vinterjackan på mig, vad synd att så mycket tagit skada i din trädgård i år, förhoppningsvis får du ändå blommor senare i sommar¨
bamsekramar vännen

kullervilla zei

Allt verkar upp och ner. Tråkigt på dina blommor hoppas det rättar till sig...
kramiz//kullervilla

Anjas Hill zei

Hejsan Anje!
Vädret hos er har varit som hos oss - och jag är så trött på att det inte blir mer stabilt. Igår när jag jobbade ute fick jag ha på min trädgårdsvinterkappa! Trots att solen sken men, vindarna var iskalla!

/Anja

Johanna Zweden zei

Ook hier in zweden kunnen we er geen peil aan trekken, dan zitten we met 18 graden heerlijk buiten, en dan ligt er weer sneeuw,
Sterkte ook jij met de veranderingen van temp.want ook van mij mag het nu wel eens voorjaar worden
Groetjes Joke en een fijne dag

Anoniem zei

Ja, de natuur kan soms erg huishouden... jammer dat je ziet dat sommige planten echt een knauw gehad hebben! Gelukkig leven ze nog, ik zag al bij iemand anders waar heel veel echt dood was... zonde he! Hopelijk trekt het allemaal snel wat bij! Groetjes Lupineke

ansepanse zei

Sv: vad härligt att du hade en så pass fin dag igår :) här skiner solen fortfarande men mot kvällen ska det bli sämre säger de och så ska det bli regn i ett par dagar :(
hoppas att du får en lika fin dag idag
bamsekramar vännen