dinsdag 7 juni 2011

Winst /Vinst

Drukke tijden. net terug van een week Nederland en nu een huis vol stof omdat de keuken en twee slaapkamers worden opgeknapt. De tuin heeft ook aandacht nodig na een week weg.
Het is een weelde om buiten te lopen en te genieten van alle bloemen. De kleuren ,de geuren en het gezoem van insecten en het gekwinkeleer van de vogels.
Ondanks de rommel en het stof toch ook maar wat van al dat moois naar binnen.

Jobbiga tider. Har precis kommit tillbaka från en Hollandvecka och nu har jag huset fullt med damm för att köket och två sovrum ska renoveras. Även trädgården behöver en del (mycket) av min tid nu när jag var borta ett tag.
Det är så underbart att gå därute och njuta av alla blommor. Färgerna, lukterna, insekterna och fåglarna som tydligen också tycker det är underbara tider.
Även om det ser hemskt ut härinne plockar jag in lite av det vackra.

Vlak voor ik wegging waren we met een paar nederlandse gasten in Vichy. Voor ons is dat de dichtsbijzijnde "grote" stad en we gaan er graag naar toe. Het is vooral ook een heel mooie stad.
Zal er nog eens meer van laten zien maar er staan veel gebouwen met prachtige gevels zoals dit.

Precis innan jag åkte hade vi hollandfrämmande och med dem besökte vi Vichy. För oss är det närmaste " stora" staden som vi gärna besöker. Det är en mycket vacker stad. Kommer att visa lite mer av den en annan gång. Det finns många vackra byggnader med underbara fasader som den här.


In Nederland lag op de tafel een stapel post en een heel dikke envelop uit Urk. Bij Antje uit Urk (croissantje.web-log.nl/) had ik een schattig gehaakt babymutsje gewonnen. Nogmaals bedankt Antje.

Tegelijkertijd kreeg ik te horen dat ik in oktober overgrootmoeder wordt en nu hoop ik dus op een meisje.

På bordet i Holland hittade jag bland posten ett stort kuvert. Jag hade vunnit en liten söt virkat babymössa hos "Antje uit Urk".
I samma väva fick jag veta att jag ska bli gammalmormor i oktober och nu hoppas jag att det ska bli en flicka förstås.


Het is hier nog steeds erg droog . De Auvergne is de droogste streek van Frankrijk nu. Terwijl het op veel plaatsen gewoon noodweer is geweest hebben we daar niets van gemerkt. We blijven dus met water sjouwen. Gelukkig heeft onze bron nog steeds water.

Fijne dagen voor jullie allemaal.

Det är fortfarande jättetorrt här i Auvergne.Stora delar av Frankrike har haft oväder med mycket regn men inte här inte.Som tur är har vi vatten kvar i vår brunn men den sinar väl snart också.

Önskar alla jättefina dagar.











8 opmerkingen:

Annelis hantverk zei

Tack! Ja här har vi fått jättefina dagar med snart 30 graders värme, helt underbart!
En stad som Vichy har jag aldrig hört förr, ska bli intressant att få veta och se mera bilder därifrån. Jättesöt babymössa och grattis till gammelmormor!
Ha en fin dag!

Anoniem zei

Visst vill man ta in det fina. Plockade också in en bukett med blommor andra dagen in i huset:) Plockar med kartonger och känner efter var alla möbler ska stå. Men först blir det student firande för flickan på fredag.Sen måste jg hinna ut i trädgården också:)
Ha det gott!
Häls. Merjas trädgårdsblogg

Anjas Hill zei

Hejsan Anje!
Alltid lika mysigt att läsa dina inlägg - dock blir jag lite förvirrad av dina många resor fram-och- tillbaks! Att du orkar. Och
renovering dessutom. Kanske borde jag gå en kurs hos dig så att jag vet hur man skall bära sig åt utan att köra i "väggen" av allt som måste hinnas med just nu;))
Men, en förklaring kan vara att du tycks kunna ta tillvara på det vackra och fina mitt i "kaoset" - du pålockar en underbar bukett och tar den in! Ha det jättegott! Hälsningar från en nybliven farmor och stressad trädgårdare;)))!/ANja

Märta zei

Tack för dina fina kommentarer hos mig!
Grattis till vinaten och gammelmormors titeln.
Tag väl hand om dig!
Kram!

ansepanse zei

vilken fin liten bebismössa du vunnit :)
upp och ner hemma hos dig nu då, mycket som ska bli gjort inne i huset med hantverkare men ute i trädgården är det väl du som jobbar
nu har jag kollat på kartan ungefär var du bor i Frankrike
kramar till dig vännen

ansepanse zei

Sv: inte var det varmt i vattnet inte :) men lite tokig får man väl vara :) varmt i luften var det i allafall
det är roligt att måla också eller hur, visst är det skönt med lite svalare väder och gärna lite regn om det varit torrt länge
kramar till dig vännen

Black Iris zei

Men vilken tur att du redan har en liten present till barnbarns-barnet. Färgen spelar inte så stor roll idag tror jag. De blandar ju hur som helst nu för tiden.

Kram Maidi

ansepanse zei

Sv: uj, är det allvarliga saker bakom skåpen då? blir det dyra reparationer tro, härligt att det går så fort fram med köksrenoveringen
trevlig pingst till dig också vännen - bamsekramar