zondag 3 oktober 2010

Weekend

Dit weekend zijn we begonnen met een inkoopronde op de grote Haagse markt. Wij zijn er dol op. Je kunt er echt alles vinden wat je maar denkt nodig te hebben.De viskramen zien er fantastisch uit en of je nu een gewone moot zalm,oesters of inktvis wilt hebben...het is er allemaal en nog veel meer.De bediening weet waar ze het over hebben en je krijgt vaak leuke tips.Voor de zondag kochten we tarbot.

Den här helgen började vi med en inköpsrunda på stora torget i Den Haag. Vi handlar där väldigt gärna. Man hittar verkligen allt som man tycker att man behöver.
Fiskstånden ser helt fantastiska ut och om man nu vil ha en bit lax,ostron eller bläckfisk...allt finns och mycket mer. Betjäningen är bra och man får ofta bra tips.Till söndagsmiddagen handlade vi piggvar.

Deze verkocht ook slakken. Tien stuks voor 1,50. Dat kun je niet laten ligen en dus aten we zaterdagavond slakken als voorgerecht. Heerlijk met een stuk turks brood(van de markt natuurlijk).

Den här handlaren sålde också sniglar. Tio stycken för så där 17 skr. Dem låter man inte ligga kvar och vi åt sniglor som förrätt på lördagkväll. Jättegott med en bit turkisk bröd( från torget förstås).

Olijven gingen ook mee naar huis. Deze turkse kraam heeft minstens 20 verschillende soorten.
Oliver handlade vi också. Det här turkiska ståndet har minst 20 olika sorter.

Noten , een turkse worst,gedroogd fruit en bonen verdwenen ook in de mand.

Nötter, en turkisk korv, torkat frukt och bönor hamnade också i korgen.

Groente en fruit is er in overvloed tegen lage prijzen.Er zijn turkse,marokaanse en surinaamse kramen waar je de meest exotische zaken kunt kopen.
Grönsaker och frukt finns det mängder utav till mycket hyfsade priser. Det finns en hel del turkiska, marokanska, indiska och surinamska stånd med dem mest exotiska saker.

Natuurlijk ook stoffen.
Naturligtvis även tyger.


Boerenkaas.
Ostar.
En bloemen. Met volle tassen weer huiswaards.
Och blommor.(kolla priserna). Med fullastade väskor åkte vi hem.

Zondag naar Rotterdam. In de zweedse zeemanskerk was het boekenruilbeurs.Die is 2 keer per jaar en dat is een mooie gelegenheid om zweedse boeken aan te schaffen. Meestal loop ik met een heel zware koffer als ik uit Zweden kom. Om dat te voorkomen heb ik een E-book aangeschaft en kan nu boeken down-loaden maar er gaat toch niets boven het lezen van een "echt" boek.
På söndag åkte jag till Rotterdam. I svenska sjömanskyrka var det bokbytardag.Den finns 2 gånger om året och är ett jättebra tillfälle att skaffa svenska böcker. För det mesta får jag släpa på en tygn väska när jag har varit på besök i Sverige. Har faktisk skaffat mig en E-Book för att slippa det. Då är det bara att ladda ner böckerna men det blir ändå inte samma sak som med en "riktig"bok.

Ik koop daar alleen maar boeken van zweedse schrijvers.
Jag skaffar bara böcker från svenska f örfattare.

Wens jullie een fijne week.
Önskar er en bra vecka.








10 opmerkingen:

Unknown zei

Oh, milda himmel! Så avundsjuk jag blir!!! Det ser ju helt, helt underbart ut:)
Ha det gott,
Charlotta

Galtholmen zei

Vilken fantastisk marknad!!!! En sådan har jag nog bara besökt en gång i mitt liv, o det var när jag o maken var i Barcelona. Jag hade gärna spenderat dagen med dig där med allt detta underbara utbud. Förstår att du kom hem med fulla väskor.
Kram
Ulrika

Haakmeisje zei

Ik krijg er honger van. En ook lees-honger, kom binnenkort wel iets van je lenen. Kram, A.

Annelis hantverk zei

Vilka mängder och sånt urval på marknaden, men sniglarna skulle jag lämnat kvar :)
Så fint också med en bokbytardag!
Ha det så bra!

Anjas Hill zei

Vad härligt det ser ut! Den där olivdisken blev jag riktigt avundsjuk på. Här har oliver blivit så dyra att det är inte speciellt ofta jag har råd att käka dessa delikatesser./Anja

Birgitta zei

Vilket torg och vilken marknad, det vattnas i munnen av dessa läckerheter och tänk så härligt att få njuta av allt detta på lördagskvällen, det skulle inte sitta dumt här hemma hos maken och mej som älskar fisk och skaldjur.

Trevligt med bokbytardag, och jag ser att du har höstmörkret räddat med lite olika deckare, härligt att få läsa nu när innelivet börjar. Ingenting går upp mot en riktigt bok i händerna.

Jag njuter av dina härliga bilder från marknaden och får nöja mej med att titta.

Ha det gott, kramar Birgitta

Tigris Predikantan zei

Åh, marknader tilltalar mig. Denna verkade helt ... full av tilltalande ting.
:)

ansepanse zei

där skulle jag också vilja gå och handla, så mycket att välja på och vackert för ögat också
Sv: jag måste fråga - hur kommer det sig att du kan svenska?
ha det gott - kramar

Merja zei

Så härligt och fint med torghandel! Det skulle finnas mer sånt. Och så skönt att lägga sig att läsa efter den brak måltiden;)
Ha det gott!

ansepanse zei

Sv: så du har bott 14 år i Sverige, kul
hur många barn har du? och barnbarn?
jag har 3 flickor och 6 barnbarn
ha en fin helg - kramar