woensdag 30 juni 2010

Midzomer tuin / Midsommarträdgård

De tuin ligt er, ondanks de droogte, mooi bij.
Dit lange perkstaat vol bloeiende struiken en vaste planten.Het hele perk is ongeveer 30 meter lang en 1 meter breed.

Fast det är ganska torrt ser trädgården bra ut.
I den här långa (ca.30 meter) rabatten blommar buskar och perenner .
(Jag vet inte alla "vanliga"namn på svenska. Det får bli på latinska då)
Geen idee wat dit is. Heb ooit een paar bolletjes geplant en opeens ontdekte ik deze blauwe sterretjes.

Vet ej vad det här är. Planterade några små lökar för länge sedan. Och plötslig hittar jag dem här söta ljusblå små blommor.
De Scharlei heeft er ook zin in.
Salvia sclarea trivs jättebra.
Rozen en lavendel.
Rosor och lavendel.
"Juffertje in het groen" mag zich uitzaaien zoals ze wil. Ik vind zowel de bloemen als de zaadbolletjes mooi.
Nigella damascena sår ut sig som hon vill. Jag tycker både om blommorna och om frökapslorna.
Een witte Dahlia( heeft overwinterd in de grond), Ereprijs, Kattenstaart en Riddersporen.
Kan het zomerser? Tussendoor bloeit ook de Cosmea al maar die zie je niet op de foto.
En vit Dahlia(som faktisk har klarat vintern ute), Veronica, Lythrum salicaria och Riddarsporre.
Mycket sommar eller hur? Cosmea blommar också redan mellen dem men det syns inte på bilden.
De naald van Cleopatra is alweer bijna uitgebloeid. De Kogeldistel begint al kleur te bekennen.
Eremurus har nästan blommat slut men Echinopsen håller på att få färg.
Een oude Klimroos, een wijnkuip met Hosta's Tomaten en een Agapanthus die bijna bloeit.
En gammal ros, en vintunna med Hosta, tomater och en Agapanthus som nästan blommar.
Veel Riddersporen. Daar ben ik dol op en ze zijn altijd druk met zich uitzaaien.
De Syrische Zijde plant bloeit bijna. Nog even en dan geurt de halve tuin ernaar.
Många Riddarsporrar. Älskar dem och dem få så ut sig som dem vill.
Snart blommar Sidenört. Då doftar halva trädgården.
De bloem van de Zijdeplant
Sidenört's blomma.

8 opmerkingen:

Haakmeisje zei

MOOI! Zo zie je maar, na regen komt zonneschijn en de planten laten ons zien hoe we er van zouden moeten genieten. Kram. A

Unknown zei

Oj så trevlig blogg du har,jag kommer att göra flere besök.
Kram!

C De-sign zei

Oj...såååååå mycket fina växter du har! Vilken imponerande rabatt! Underbart att leva tillsammans med alla skiftningar i naturen! Jag njuter också i fulla drag.....från tidiga morgnar till sena kvällar....och nu har det där underbara sommar-lugnet infunnit sig! Saknar dig här! Nu ska jag ha en härlig dag...IGEN....hihihi önskar dig det samma! Kramar fr mig!

ansepanse zei

du har så mycket fint i din trädgård
kramar

Karin zei

Verkligen sommar hos dig nu! Så många fina blommor!
Karin

C De-sign zei

hejsan....du vi har haft över 30 grader idag...... kokhett.... jag har nu på kvällen öppnat upp alla fönster och vädrar ur huset för att bomma igen den o dra för mörka gardiner inför morgondagens hetta...... så hela eftermiddagen idag vistades jag i ett svalt hus inomhus...... nu ska jag koka te och avsluta dagen lite skönt med en bok o te! Hoppas att du har det mysigt...kram kram

Black Iris zei

Oj vilken fin långrabatt du har. Jag har också en här på torpet som är ganska lång men den får växa som den vill för jag orkar inte hålla den i trim. Jag håller mig till smårabatterna och ser till att de är välrensade och fina.


Kram Maidi

Anoniem zei

I am not able to view this web site correctly on firefox I
believe there is a downside

Have a look at my web-site :: best way to get pregnant