donderdag 24 juni 2010

Briare

We zijn een dag op stap geweest met de veteranen van de oorlog met Algerije en Vietnam. Het is best apart dat we daarvoor uitgenodigd worden.
We moesten om 6.00 uur verzamelen(dus om 5.30 de deur uit met een temperatuur van 4 graden).
Wachten op de bussen.

Vi har varit på en resa med veteranerna som var med när Frankrike var i krig med Algeriet och, senare, med Vietnam.Det är något när man som främling får ett sådant inbjudan.
Klockan 6.00 var det samling(för oss betyder det att vi lämnade hemmet kl.5.30 och det var bara 4 grader).
Vänta på bussarna.
Om 8 uur stoppen de bussen op een parkeerplaats en is er een ontbijt in de vorm van koffie, brioche en een stuk chocolade. Gelukkig was het droog en de zon deed zijn best.

Klockan 8.00 stannade bussarna på en parkering och serverades det frukost. Det fanns kaffe,brioche och en chocolabit.Lyckligtvis regnade det inte och solen gjorde sitt bästa.
In Briare bezochten we 2 musea. De stad is bekend om zijn mozaiek .Jammer genoeg mocht ik niet fotograferen in het museum.
Briare är känd för sit mosaik. Vi besökte museet. Tyvär fick man inte fotografera.
Om 12 uur is het hoogste tijd om te gaan eten. Dat deden we aan boord van een boot die ons over het Canal de Briare voer. Ooit bedacht men dat dit kanaal de verbinding moest worden tussen de Loire en de Seine. Het is nooit afgemaakt. En heden worden de beide rivieren ook niet meer gebruikt voor transporten.
Het was een mooie tocht met veel sluizen waar je doorheen moet.
När klockan blir 12 är det dags att äta. Vi fick göra det på en båt som gjorde en tur på Canal de Briare. En gång i tiden ville man att den här kanalen skulle vara förbindelsen mellan Loire och Seine. Den blev aldrig färdig och idag är varken Loire eller Seine tätt trafikerade.Det är en vacker tur med många slussar som man ska igenom.
Er is een stuk waar je zelfs over de Loire heen vaart.
Det finns en bit var man går över Loire.
S'middags bezochten we een museum dat helemaal gewijd is aan de tijd dat de Loire een belangrijke rivier was. Veel handel,visserij en daarmee een belangrijke bron van inkomsten voor de steden langs de rivier.
Natuurlijk moest er ook nog een avondmaaltijd gegeten. Weer naar een parkeerplaats. Uit de bus komen een aantal koelboxen ,er is (natuurlijk) een aperitief en je zoekt maar een plekje om je maaltijd te nuttigen.
På eftermiddag besökte vi en museum som handlar om den tiden då Loire var en mycket viktig och hård trafikerad farled.En inkomstkälla för dem stederna som ligger längs floden.
Naturligtvis ska man äta kvällsmat. Vi körde igen till en parkering. Aperitiv och en enkel måltid på plastbricka.Vin och bröd till och då var det bara att hitta en plats att sitta. En bänk,gräset ..
Op de terugweg bezochten we ook nog een wijngaard in Pouilly. Deze streek tussen Sancerre en Pouilly zijn ,zover als je kijken kunt, bedekt met wijngaarden.
De eigenaar vertelde een heleboel en liet ons het hele bedrijf zien. En natuurlijk mochten we proeven.2009 Was een heel goed wijnjaar. De Pouilly Fumé die we proefden was dan ook heel lekker. Aanleiding om een wintervoorraadje aan te schaffen.
Det blev också ett besök på en vingård i Pouilly. Mellan Pouilly och Sancerre finns det vingårdar så lång ögat når.
Bonden berättade en massa, vi fick se hela anläggningen och så fick vi smaka. Han berättade att 2009 var ett mycket bra år.(kom ihåg när ni ska handla).
En Pouilly Fumé 2009 smakade underbart. Vi handlade till att ha med oss till Holland. Ha en liten bit sommar kvar.
En om half 11 waren we thuis. Een hele dag zon. Daar wordt je pas echt blij van.
Kl. halv elva var vi hemma igen. Och hela dagen hade vi solsken. Då blir man verkligen glad.

6 opmerkingen:

Tigris Predikantan zei

Spännande! Kommer du att fira midsommar i morgon?

Birgitta zei

Förstår att det är en upplevelse att få komma och se dokumentationen av dessa svåra tider och tänk vad tiden går, det känns inte länge sedan med Vietnam.

Hoppas ni har det fint och gott i helgen, något midsommarfirande i Frankrike kanske?

Kram Birgitta

Anjas Hill zei

Hej!
Oavsett om du firar midsommar eller inte så vill jag önska dig en fin midsommar - den finns oavsett om man firar den eller inte!

/Anja

C De-sign zei

Vilken intressant utflykt! Mosaiker tycker jag är fascinerande.... Ja vi håller nog hårt på traditionerna om hur allt ska vara......så det blev ju sill och jordgubbar igår....hihihi...men ingen snaps...!!! gillar inte det! På grund av sillen blev det inte heller vin....så citonvatten fick duga! Jag har det så härligt....lata dagar med mycket plock och läsning, men jag gör vad jag har lust med..Hoppas att du har det riktigt bra och att värmen och solen nu kommer till er! VARM KRAM! fr C

Vicky zei

Låter som en fantastisk dagsutflykt. Och Pouilly Fumé tillhör mina absolut favoriter bland vitt vin. Så tack för tipset om årgången :-)

ansepanse zei

vad vackert - hade gärna varit med på den utflykten