zondag 6 december 2009

Oma / Mormor

Van mijn oma heb ik veel geleerd. Zij was degene die mij als kind leerde breien, borduren en later ook naaien. Ook heb ik haar liefde voor tuinieren geerfd.
Ze had altijd veel planten en die stonden er allemaal even mooi bij. Zowel binnen als buiten.
Deze lidcactus komt bij haar vandaan. Ze is in 1968 overleden. Mijn moeder heeft de plant toen meegenomen en nu staat hij bij mij.

Jag har lärt mig mycket av min mormor. det var hon som lärde mig som barn att sticka och brodera och senare även att sy. Jag ärvde också hennes kärlek till trädgården.
Hon hade alltid massor med blommor och dem tog sig jättefint. Både inne och ute. Den här kommer från hennes hem. Hon dog 1968. Min mamma tog plantan hem till sig och nu står den hos mig.


Nu ben ik zelf oma. De kleindochters zijn nog niet geinteresseerd om zelf te breien en te naaien maar dat komt nog. Ze zijn in ieder geval dol op knutselen.
Vroeger maakte oma kleren voor mijn pop en nu doe ik dat voor de poppen van de kleindochters. Drie meiden in "poppenleeftijd".

Nu är jag själv mormor. Mina dotterdöttrar är inte interesserade av att sticka och sy än, men det kommer. Dem älskar att pyssla.
För i tiden var det mormor som gjorde kläder till min docka och nu är det jag som gör kläder till barnbarnens dockor. Tre tjejer i "dockålder".


Een jasje,muts slofjes en een broek. Kan dat iets zijn?

Kofta, mössa ,tofflor och byxor. Blir det något?

Een broek en een trui met rozen.

Byxa och tröja med rosor.

Een overgooier met een coltrui en leggings.
Klänning med tröja och leggings.

Voor mijn jongste zweedse kleinkind breide ik nog een echte noorse trui. Hoop maar dat ze hem leuk vind.
Och jag stickade till mitt svenska barnbarn en riktig norsk kofta. Hoppas hon blir glad.





2 opmerkingen:

Haakmeisje zei

Duktig mormor!

C De-sign zei

OJ vad du är duktig.....vilken dröm för små flickor att få sådana paket!!!!! Helt underbart! Kram fr C